Nyakunkon a nyár, a nagy meleg, de ha komoly céljaid vannak, akkor  nem állhatsz le az futással. Hőségben, tűző napsütésben kocogni megterhelő, a felhevülő szervezet hűtéséhez és az izmok oxigénnel való ellátásához fokozott erőkifejtésre kényszerül. Ez veszélyekkel járhat, ezért saját érdekünkben alkalmazkodnunk kell a nyári időjáráshoz. Ehhez adunk most néhány tippet!

Öltözködj megfelelően!

Viselj világos, bő ruhákat, és nyugodtan rászánhatod magad az új generációs poliészteres darabokra, amelyek felszívják az izzadságot, és segítik szervezeted hőmérsékletét szinten tartani. Egy jó futócipő sosem árt, de nyáron jól teszed, ha szintetikus anyagból készült zokni húzol fel először, ami szintén magába szívja az izzadságot és gátolja a vízhólyagok kialakulását. Nem ajánljuk sapka viselését, mert csak bezárja és melegíti a levegőt, ha mindenképp szeretnél valamit hordani, akkor hálós, vagy lélegző anyagból készült  fejfedőt javasolunk.

Igyál elég folyadékot!

A legnagyobb veszélyek, amik nyáron a futóra leselkednek a napszúrás, a kiszáradás és a hőguta. Akár 175-300 ml folyadékot veszíthetsz mindössze 20 perc kocogás alatt, ezt pedig pótolni kell, különben szervezetet elgyengül, nem tudja hűteni magát. Ajánljuk, hogy minden edzés előtt 30-45 perccel vegyél magadhoz elegendő folyadékot, a tréning után pedig 10-15 percenként egy-egy pohárral. Nyilván frissítőket is választhatsz, amelyek azért különösen előnyösek, mert pótolják az izzadás közben távozó káliumot és nátriumot, továbbá ellátnak szénhidráttal, amelyért izmaid lesznek hálásak. Ha útközben tudod, hogy nem találkozol vízvételi hellyel, akkor ne felejts el vinni magaddal! Igyekezz kerülni a kávét és alkoholtartalmú italokat közvetlenül futás előtt és után.

Válaszd meg az időpontot!

Próbálj meg nem a déli rekkenő hőségben útnak indulni, inkább kora reggel, vagy késő este szakíts időt a kocogásra. Jó tanács, hogy futás közben próbáld az utca árnyékos oldalát választani a napos helyett. Igyekezz úgy megválasztani az útvonalat, hogy az érintsen köztéri kutat, egyáltalán vízvételi helyet.

Lépésről lépésre haladj!

Tanácsos fokozatosan hozzászoktatni a szervezeted a nagy meleghez: adj neki egy-két heted, hogy megszokja a viszonyokat! Az idő múlásával egyre hatékonyabban kezdi magát hűteni, így képes leszel növelni a tempót. Vegyél vissza az iramból, ha a legnagyobb délutáni hőségben futsz, és iktass be ötperces sétákat/pihenőt, hogy tested egy kis levegőhöz jusson!

Tusolj le, önts magadra vizet!

A hőség tartós elviselése érdekében tehetsz megelőző és reagáló lépéseket. Futás előtt végy egy jó hidegvizes fürdőt, így előre lehűtöd tested és tartósabb erőkifejtésre leszel képes. Futás közben is cselekedhetsz: önts vizet a fejedre! 

Használj napolajat, védd a szemed!

A nap amellett, hogy kiszívja belőled az energiát, könnyen le is éghetsz tőle. Előzd meg a problémát vízhatlan, legalább 15 faktoros napolajjal, így a káros UVA- és UVB-sugárzástól is védve leszel. A sűrű, krémes változat azért is előnyös, mert arcra kenve nem kerül futás közben a szemedbe. A tartós, tűző napfény káros hatással lehet a szemedre is, viselj napszemüveget!

Ismerd fel a figyelmeztető jeleket!

A hőség miatti kimerültségnek számos jele van: fejfájás, hányinger, szédülés-sápadtság, száraz bőr, homályos látás, izomfájdalmak, bizsergő érzés a karokon és a háton. Ha ezeket érzékeled azonnal hagyd abba a futást! Keress egy árnyékos, hűvös helyet, igyál és önts magadra vizet, ha szükséges, hívj magadnak segítséget!

Figyelj oda az egészségedre!

Ha bármilyen egészségügyi gonddal, leginkább magas vérnyomással küzdesz, tudnod kell, hogy a nyári futás nem lesz rá jó hatással. Ha légzési- vagy szívproblémák gyötörnek, akkor konzultálj orvosoddal, de jó tanács ilyenkor a fedett pályán való edzés.

A bejegyzés trackback címe:

http://micoach.blog.hu/api/trackback/id/tr282967608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2011.06.17. 07:37:39

Nem kötözködni szeretnék, de ugye a frissítéses részben az energiaital az izoital akar lenni? Sajnos nem mindegy az elnevezés, sőt, az összetevők sem a két italban... Ha valaki kezdő futóként olvassa ezt, és vesz egy energiaitalt, majd lenyomja futáshoz, akár komoly bajt is okozhat saját magának. Szóval szerintem érdemes lenne javítani a szövegben ezt az egyetlen szót! :)